Vi er Hovedstaden - Sandra Garcia Semberlund

D. 1. januar 0001.

Kategori: Vi er Hovedstaden

Vi er Hovedstaden - en portrætserie, hvor vi sætter fokus på en person, der gør en indsats i Hovedstadens Svømmeklub, og som er med til at udleve vores værdier.

Sandra har hænderne fulde i HSK og fungerer som både træner, mentor og områdeansvarlig. Hun har selv en fortid som elitesvømmer og startede som træner i HSK for tre år siden. En af hendes fornemmeste opgaver er at levere kvalitet til HSK.
Læs her om Sandras betydningsfulde arbejde i HSK. 

Navn: Sandra Garcia Semberlund

Rolle i HSK: træner + mentor + områdeansvarlig

Værdifokus: kvalitet

Kan du fortælle lidt om dine roller i HSK
Som træner i klubben underviser jeg svømmere- de helt små og voksne.
Som mentor er jeg med til at udvikle trænerne. Dette arbejde inkluderer sparring og gode ideer til deres undervisning. Jeg kommer ud og observerer undervisningen, og på denne baggrund giver jeg nogle gode råd.
Som områdeansvarlig kigger jeg på, hvordan det går ude i hallerne, og jeg taler med forældre, trænere og hjælpetrænere. Jeg er ansvarlig for Damsø Badet og Valby.

Rollerne er selvfølgelig lidt forskellige, men de hænger godt sammen.
Jeg kan bruge min trænererfaring som mentor og områdeansvarlig. Mentor i forhold til hvad jeg selv har prøvet, og hvad der har fungeret godt, hvilket jeg snakker med trænerne om.
Og som områdeansvarlig kan jeg stå på kanten og se nogle ting, om trænerne ikke ser, og gøre dem opmærksomme på det. Og på den måde kan vi opnå en højere kvalitet i undervisningen.           

Hvordan arbejder du med kvalitet i dit direkte arbejde med medlemmerne?
Vi er meget tydelige, og vi er meget teknikbevidste. Og vi tror på, at læring skal ske gennem leg.  
Jeg forsikrer mig altid, at alle medlemmer får de informationer, som de skal have. Når jeg står som underviser, så skal jeg levere den bedste undervisning, hvor jeg tager højde for, at alle bliver set, og at undervisningen er tilrettelagt på det niveau, som de er på. Jeg underviser selvfølgelig altid med målet om, at lære svømmerne så meget som muligt.

Hvordan oplever du, at jeres indsats med målrettet at arbejde med kvalitet, er med til at udvikle svømmerne?
Vi ser det jo helt konkret ved, at ved at svømmerne rykker op på andre hold, og det må betyde, at de bliver dygtigere og hurtigere.

Kan der være udfordringer ved dit arbejde?
Det handler meget om problemløsning her og nu. Jeg skal have et svar klar til forældrene med det samme, have et overblik over alt, hvad der sker i svømmehallen, og hvilke hold der er i svømmehallen på de forskellige dage. Det kan godt være udfordrende.

Og så er jeg der jo som områdeansvarlig, så når jeg kan se, der er et trænerteam, der ikke fungerer, så skal jeg kunne komme med nogle konkrete eksempler på, hvordan de kan få det til at fungere.

Hvorfor er kvalitet en vigtig værdi at arbejde ud fra?
I det store perspektiv kan man jo sige, at svømning er den eneste sport, man kan dø af ikke at lære, og derfor er det meget vigtigt at lære at svømme ordenligt.

Så er der konkurrenceperspektivet: vi lærer børnene at svømme noget hurtigere, i og med at vi leverer en god kvalitet i vores undervisning.
Så er der forældre perspektivet, hvor man kan sige, at i takt med, vi giver en høj kvalitet af undervisning, så bliver børnene bedre til at bevæge sig i vand, og forældrene kommer igen og ser, at det er god undervisning vi leverer, og de bliver glade. Forældre der ikke er tilfredse, er en af de største forhindringer, vi kan have.

Kan du komme med en lille anekdote fra dit arbejde i HSK?
Jeg har prøvet engang, hvor moren til en svømmer var med ude for første gang og se hendes barns træning til en forældredag. Typisk er det faren, der har været med. Hun var helt vildt overrasket over, hvad det her barn havde lært på så kort tid.

Det er bare sjovt, og super fedt, at se forældrene blive meget begejstret over hvor dygtige deres børn er blevet til at svømme. Og man kan tydeligt mærke, hvor stolte forældrene er.